Gender Analysis of the Film “The Poet and the Fallen Soul”

Cover Page


Cite item

Full Text

The article deals with the representation of the feminine gender model in pre-Revolutionary Russian cinema. The image of a prostitute and the factors of its shaping are explored. One of the most interesting phenomena in focus is the feminine image created by Alexander Blok. Boris Tchaikovsky’s film “The Poet and the Fallen Soul” (1918) representing this tendency is analysed in the article.

Smagina Svetlana A

PhD (Arts), Senior lecturer, Senior researcher, Section of East European Cinema, Institute of Film Art, VGIK.


Institute of Film Art, VGIK

Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com

References

  1. Булгаков С. Центральная проблема софиологии. Тихие думы. - М.: Республика, 1996. - 510 с.
  2. Великий Кинемо: Каталог сохранившихся игровых фильмов России (1908-1919). Каталог. - М.: Новое литературное обозрение, 2002. - 568 с.
  3. Конева Л.А. Философия Вл. Соловьева как явление символизма // Философия культуры. Изд-во «Самарскийуниверситет», 1993. - 126 с.
  4. «Незнакомка» А.А. Блока: пять разборов. Д.М. Магомедова, Д.П. Ивинский, С.И. Кормилов, А.Н. Ранчин, В.М. Толмачёв / Вестник ПСТГУIII: Филология 2009. Вып. 2 (16) // Цитирую по URL.: http://pstgu.ru/download/1252604854.razbory.pdf (дата обращения: 01.01.2017).
  5. Соловьев В.С. София. Начала вселенского учения // Логос. 1997, № 3, 4, 5. - С. 171-199; 275-296; 145-168.

Copyright (c) 2017 Smagina S.A.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies