Voice in the Metadiegetic Space of the Motion Picture

This extension of the author’s publication cycle “Audiovisual Means of Creating Metadiegetic Space in Cinema” (“Vestnik VGIK” #1(31), 2017; #2 (32), 2017) is a historical, artistical and technological survey of special sound-design techniques that make it possible to use the expressive potential of a human voice in a subjective (metadiegetic) space of the motion picture and through the voice to separate the metadiegetis from the sound realism of the diegesis of an audio-visual production.

Статья E A

кандидат искусствоведения, доцент, проректор по научной работе


VGIK

编辑信件的主要联系方式.
Email: editor@vestnik-vgik.com

References

  1. Базен А. «Дневник сельского священника» и стилистика Робера Брессона // Киноведческие записки, 1993, №17. - С. 80-93.
  2. Балаш Б. Кино: становление и сущность нового искусства. - М.: Прогресс, 1968. - 328 с.
  3. Бергман И. Жестокий мир кино. - М.: Вагриус, 2006. - 464 с.
  4. Брессон Р. Заметки о кинематографе // Робер Брессон. Материалы к ретроспективе фильмов. Декабрь 1994/пер. Н. Шапошниковой. - М.: Музей кино, 1994. - 56 с.
  5. Булгакова О. Голос как культурный феномен. - М.: Новое литературное обозрение, 2015 (серия «Очерки визуальности»). - 568 с.
  6. Булгакова О. Советский слухоглаз: кино и его органы чувств. - М.: Новое литературное обозрение, 2010. - 320 с.
  7. Бунюэль Л. Мой последний вздох // Бунюэль о Бунюэле. - М.: Радуга, 1989. - 384 с.
  8. Клейман Н.И. Что почерпнуть у Эйзенштейна? // Искусство кино, 2011, № 12. - С. 43-51.
  9. Клер Р. Размышления о киноискусстве. - М.: Искусство, 1958. - 230 с.
  10. Ларс фон Триер. Интервью: беседы со Стигом Бьоркманом / пер. с швед. Ю. Колесовой. - СПб.: Издательский Дом «Азбука-классика», 2008. - 352 с.
  11. Шкловский В.Б. Эйзенштейн. - М.: Искусство, 1973. - 328 с.
  12. Chion M. The Voice in Cinema / ed. and transi. by C. Gorbman. - N.Y.: Columbia University Press, 1999. - 183 p.
  13. Percheron D. Sound in Cinema and its Relationship to Image and Diegesis // Yale French Studies: Cinema/Sound Special issue. No. 60, 1980. - P 16-23.
  14. Petric V. Oneiric Cinema: The Isomorphism of Film and Dreams, Handout for the course Oneiric Cinema. Cambridge, Massachusetts: Harvard University, Spring 1995. - P 1.
  15. Schrader P. Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. - Berkeley: University of California Press, 1972. - 194p.
  16. Sontag S. Spiritual Style in the Films of Robert Bresson // Sontag S. Against Interpretation. New York: Dell Publishing Co, 1969. - P 181-198

版权所有 © Rusinova E.A., 2017

##common.cookie##