On the Approaches to the Formation of the Artistic Time Theory: M.M. Bakhtin, G. Deleuze

The article surveys the experience of borrowing the concept of “Chrono-tope” from Relativistic Mechanics, defines the boundaries of chronotopic analysis in lit erature and cinema studies and suggests the possible ways of eliminating the difficulties in the chronotope theories of H. Bergson and G. Deleuze.
Restricted Access

Marievskaya Natalia Yevgenyevna

PhD, assistant professor, Deputy Chair of Screenwriting
VGIK

References

  1. Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе: Очерки по исторической поэтике // Вопросы литературы и эстетики. — М.: Художественная литература. — 1975. — 504 с.
  2. Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. — М.: Художественная литература, 1972 [1929]. — 474 с.
  3. Бергсон А. Творческая эволюция. Материя и память: пер. с фр. — Минск: Харвест, 1999. — 1408 с. — (Классическая философская мысль).
  4. Делёз Ж. Логика смысла. Фуко М. Theatrum philosophicum / пер. с. фр. — М.: «Раритет», Екатеринбург: «Деловая книга», 1998. — 480 с.
  5. Делёз Ж. Кино-1: Образ-движение. Кино-2: Образ-время. — М.: Ad Marginem, 2004. — 623 с.
  6. Лотман Ю.М., Цивьян Ю.Г. Диалог с экраном. — Таллинн, 1994. — 215 с.
  7. Лотман Ю. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. В кн. Ломан Ю.М. Об искусстве. — СПб.: «Искусство — СПБ», 2005. — С. 288-372.
  8. Тюпа В.И. Анализ художественного текста. — М.: Издательский центр «Академия», 2009. — 336 с.

Copyright (c) 2013 Marievskaya N.Y.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies