Silence of the Author: Semantics of Muting in Cinema

Cover Page


Cite item

Full Text

The article analyses various forms and meanings of the director’s deliberate abandonment of sound and/or music both on screen and off screen. The absence of the soundtrack is defined in such terms as ‘reverberant silence’, ‘generating silence’, ‘intimate silence’, ‘inex-pressible stillness’, ‘after-sound silence’, ‘silence as absence’, which characterize the director’s aesthetic attitude towards the image.

Mikheyeva Yulia Vsevolodovna

PhD in Philosophy, Head of the Department of Interdisciplinary Studies in Film Art


Institute of Film Art (VgIK)

Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com

References

  1. Антониони М. Профессия: репортер. - М.: Искусство, 1980. - 111 c.
  2. Балаш Б. Искусство кино. - М.: Госкиноиздат, 1945. - 203 c.
  3. Бергман И. Статьи. Рецензии. Сценарии. Интервью. - М.: Искусство, 1969. - 340 c.
  4. Брессон Р. Материалы к ретроспективе фильмов. Декабрь 1994. - М.: Музей кино, 1994. - 56 с.
  5. Казарян Р.А. Эстетика кинофонографии. - М.: ФГОУ ДПО «ИПК работников ТВ и РВ», РОФ «Эйзенштейновский центр исследований культуры», 2011. - 248 с.
  6. Кракауэр З. Природа фильма. Реабилитация физической реальности. - М.: Искусство, 1974. - 424 c.
  7. Лисса З. Эстетика киномузыки. - М.: Музыка, 1970. - 495 с.
  8. Люмет С. Как делается кино // Искусство кино. - 1998. - № 11.
  9. Туровская М. 7½, или фильмы Андрея Тарковского. - М.: Искусство, 1991. - 256 c.
  10. Эйзенштейн С.М. Монтаж. - М.: Музей кино, 2000. - 591 с.

Copyright (c) 2014 Mikheyeva Y.V.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies