From Theory to Methodology of Cinema
- Authors: Schtein S.Y.1
-
Учреждение:
- Russian State University for the Humanities
- Issue: Vol 7, No 1, 2015
- Pages: 26-36
- Section: THEORY AND HISTORY OF CINEMA | AUDIOVISUAL ARTS
- URL: https://old.vestnik-vgik.com/2074-0832/article/view/14766
- DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK7126-36
Cite item
Full Text
Abstract
The article is an attempt to justify and describe the way of transition from the object-oriented and conceptual-oriented theoretizing about cinema resulting in the existing fragmentary film theory to special methodological work comprising the problematization of the existing knowledge-modified representations, their deobjectivation, arrangment and reorganisation according to the program of the cinema onthology, understood as the fundamental element of the cinema-as-system - of- activities.
methodology of cinema, ontology of cinema, film theory, cinema science, methodologist of cinema, system cinema knowledge
Schtein Sergey Yuryevich
PhD in Art, assistant professor
Russian State University for the Humanities
Author for correspondence.
Email: sergey@schtein.ru
References
- Бордвелл Д. Поэтика кино / пер. с англ. Л. Мезеновой // Киноведческие записки. 2011/2012. №100/101. - С. 130-184.
- Кун Т. Структура научных революций. -М.: ООО «Издательство АСТ», 2003. - 605 с.
- Штейн С. Допарадигмальная кинонаука и предпосылки к научной революции. Системное кинознание Н Менеджер. Кино. - 2010, № 7. - С. 54-63.
- Штейн С. Ю. Кинематограф - методология - познание // Артикульт. - 2012, № 4 (8). - С. 1-19.
- Штейн С.Ю. Онтология кино и проблематизация ключевых вопросов теоретического киноведения // Артикульт. - 2013, № 2 (10). - С. 95-115.