The Aspects of Body in American Film Noir (1941-1955)

Cover Page


Cite item

Full Text

The article is devoted to the issue of a body and “body-ness” in the American film noir classics. It examines the stylistic role of “body-ness” implying substantivity and corporality of film images and explores the types of male and female human bodies in their specific semantic, structural and visual functions. The analysis is argued by references to different noirs.

Orozbaev K N

аспирант ВГИК (кафедра эстетики, истории и теории культуры).


VGIK

Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com

References

  1. Айснер Л. Демонический экран. - М.: Rosebud Publishing, 2010. - 240 c.
  2. Квятковская П. Соматография. Тело в кинообразе. Издательство Гуманитарный Центр, Харьков, 2014. - 272 c.
  3. Мерло-Понти М. Феноменология восприятия. - Санкт-Петербург: Наука, 1999. - 604 c.
  4. Подорога В. Феноменология тела. - М.: Ad Marginem, 1995. - 339 c.
  5. Савельев К.Н. Исторические портреты английского декаданса. - Магнитогорск: МаГУ, 2008. - 254 c.
  6. Эльзессер Т., Хагенер М. Теория кино. Глаз, эмоции, тело. - СПб.: Сеанс, 2016. - 440 с.
  7. Film Noir Reader. New York. Limelight Editions, 1996. - 343 p.
  8. Film Noir Reader 2. New York. Limelight Editions, 1999. - 346 p.
  9. Women in Film Noir. British Film Institute Publishing, 1998. - 238 p.

Copyright (c) 2017 Orozbaev K.N.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies