The conflict of the "Inner" and "Outer" Person as Film Art's Archetypal Theme

Cover Page

Full Text

Film art could not ignore such an important theme as the conflict of the inner and outer personality ascending to the New Testament paradigm. Script writers have treated this conflict by way of various antinomies one of which is hard to overestimate. It is the contradiction between reality and game. The tragic and cruel conflict of the inner and outer personality is directly related to the opposition between reality as the script of our possible real life and the game as the script of escaping life.

Perelshtein Roman Maxovich

кандидат искусствоведения, старший научный сотрудник - руководитель СНТО отдела научного развития, докторант кафедры «Эстетики, истории и теории культуры»; ВГИК; VGIK
VGIK

References

  1. Арабов Ю.Н. Кинематограф и «массовая душа» // Кинематограф и теория восприятия. - М.: ВГИК, 2003.
  2. Брашинский М.И. Страх в кино // Кино. 500 главных фильмов всех времен и народов. - М.: Афиша Индастриз, 2004.
  3. Выготский Л.С. Психология искусства. Издание третье: - М.: Искусство, 1986.
  4. Лесков Н.С. Соборяне. - М.: Худ. лит., т. 4, 1957.
  5. Лосев А.Ф., Тахо-Годи А.А. Платон. Аристотель. - М.: Мол. Гвардия, 1993.
  6. Перельштейн Р.М. Феномен псевдоличности в отечественном и зарубежном кинематографе 60-80-х годов //Новозаветные мотивы в отечественной кинодраматургии 60-80-х годов: диссертация кандидата искусствоведения: место защиты: Всерос. гос. ин-т кинематографии им. С.А. Герасимова. Москва, 2008.
  7. Рейзен О.К. Бродячие сюжеты в кино. - М.: Материк, 2005.
  8. Седакова О.А. Счастливая тревога глубины //Музыка. Стихи и проза. - М.: Русскш м1р, 2006.
  9. Тарковский А.А. Встать на путь. Беседу с Андреем Тарковским вел Ежи Иллг и Леонард Нойгер. Искусство кино №2, 1989.
  10. Честертон Г.К. Гамлет и психоаналитик. // Самосознание европейской культуры ХХ века. - М.: Издательство политическая литература, 1991. 77
  11. Чехов А.П. Палата №6 // Собр. Соч. т. 7, 1974.

Copyright (c) 1970 Perelshtein R.M.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies